Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło

Kolejowa Toplista
   STACJA JAWORZNO

Kolej do Szczakowej dotarła już w 1847 roku, kilka lat później jeżdżono do Wiednia przez Chrzanów, ale połączenie kolejowe Chrzanowa ze Szczakową przez Jaworzno powstało dopiero w roku 1900. Odcinek torów od Szczakowej do Chrzanowa miał 22,5 km. Ta sama linia łączyła jeszcze Chrzanów z Bolęcinem, prowadząc przez Pogorzyce i Płazę. Ten odcinek miał 7 km. Całość stanowiła linię kolejową nr 126.

Do lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku kursowały tamtędy liczne pociągi towarowe i osobowe. W latach siedemdziesiątych pociągi osobowe kursowały 6 razy na dobę. Pierwszy wyjeżdżał z Chrzanowa o 4.45 a ostatni o 21.50. Z linii tej bardzo często korzystali uczniowie dojeżdżający z Jaworzna do chrzanowskich szkół średnich. Dla wielu było to dogodne połączenie przy wyjazdach turystycznych do Suchej Beskidzkiej i dalej. Dopuszczalna prędkość pociągów na tej trasie wynosiła 50 km/h, ale jeździły one znacznie wolniej, przynajmniej tak przejazdy zapamiętało wielu pasażerów.

Linia nr 126 została zamknięta w 1981 (prawdopodobnie 1 września). Najpierw tylko zawieszono kursy, potem likwidacja została definitywnie przesądzona i w latach dziewięćdziesiątych rozebrany został odcinek torów kolejowych z Jaworzna do Chrzanowa. Odcinek Chrzanów – Bolęcin funkcjonował do lat dziewięćdziesiątych, został nawet zelektryfikowany.

Obecnie można jeszcze obejrzeć z zewnątrz budynki stacji kolejowych Jaworzno Główne, Jaworzno Byczyna, Chrzanów Kąty oraz oczywiście Chrzanów Główny. Po przystankach Jaworzno Niedzieliska, Jaworzno Azot, Jaworzno Szyb Sobieski i Jaworzno Bory trudno odnaleźć jakiekolwiek ślady, ale osoby, które z nich korzystały potrafią zapewne je wskazać. Budynek stacji Jaworzno jest w złym stanie technicznym. Widać go z budowanej niedawno obwodnicy Jaworzna, choć zakrywają go trochę ekrany dźwiękochłonne. Torów oczywiście już nie ma, ani w stronę Chrzanowa, ani w stronę Szczakowej. Linia kolejowa do Chrzanowa przebiegała na pewnym odcinku mniej więcej tak, jak obwodnica.

Ślady nasypu kolejowego widać nadal wyraźnie w Borach i w Byczynie. Tam też pozostały betonowe konstrukcje przepustów i mostu w Byczynie.

Stacja Jaworzno Byczyna to obecnie prywatny dom. Choć jest zadbany, widać już wyraźnie, że lata świetności ma za sobą. W pobliżu budynku stacji zaczyna się ścieżka, która prowadzi do Chrzanowa wzdłuż linii kolejowej lub nawet dokładnie po pozostałościach nasypu. W lesie, na całej prawie trasie, widać jeszcze wzmacniający tory tłuczeń, a w kilku miejscach leżą betonowe podkłady kolejowe porzucone przez robotników demontujących linię. Budynek stacji Chrzanów Kąty także jest własnością prywatną, po przebudowie trudno nawet rozpoznać jego pierwotne przeznaczenie.

Ostatni odcinek trasy przed stacją Chrzanów Główny jest także wyraźnie widoczny. Przy al. Henryka zachował się ostatni już chyba na tej trasie budynek dróżnika. Chrzanów Główny wygląda najgorzej ze wszystkich stacji przy linii kolejowej nr 126, chociaż ciągle jest dworcem czynnym.


Źródło: Przełom nr 34 (902) 26.08.2009